Jak certyfikacja ISO 27001 wpływa na wizerunek firmy w branży IT?

Bezpieczeństwo danych w sieci to jeden z kluczowych problemów, z jakimi zmagają się instytucje i firmy w XXI wieku. Wiąże się z koniecznością ustanowienia, wdrożenia, utrzymania oraz ciągłego doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji. Wymagania w tym zakresie określa norma ISO 27001. W jaki sposób uzyskanie certyfikacji ISO 27001 może wpłynąć na wizerunek firmy w branży IT? Zapraszamy do lektury.

Dlaczego rośnie potrzeba zarządzania bezpieczeństwem informacji?

Współcześnie różnorodne instytucje, zarówno publiczne, jak i prywatne, są narażone na cyberataki, które z roku na rok przybierają na sile. Ich celem są najczęściej dane z kart płatniczych, kredytowych i dowodu osobistego, dane uwierzytelniające, a także dane o własności intelektualnej i operacjach finansowych. Jak wynika z raportu opracowanego przez CERT Polska, szczególnie zagrożone cyberatakami są firmy działające w sektorze energetycznym, odpowiedzialne za bezpieczeństwo strategiczne kraju. Łupem hakerów często padają jednak również inne organizacje z sektorów takich jak opieka zdrowotna, finanse i bankowość, przemysł, handel, a także branża IT. W związku ze wzrostem częstotliwości ataków przeprowadzanych przez cyberprzestępców rośnie potrzeba wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem informacji, których celem jest zapewnienie optymalnego poziomu bezpieczeństwa danych w sieci.

Rola ISO 27001 w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji

ISO 27001 stanowi międzynarodową normę standaryzującą systemy zrządzania bezpieczeństwem informacji. Określa ona wymagania dla ustanowienia, wdrożenia, utrzymania oraz ciągłego doskonalenia zbioru polityk, procedur, wytycznych oraz przydzielonych zasobów i aktywności, które są zarządzane przez organizację celem ochrony posiadanych przez nią zasobów informacyjnych. Dzięki implementacji ISO 27001 dana jednostka jest w stanie:

  • uzyskać odpowiedni poziom ochrony aktywów informacyjnych,
  • zachować prywatność i integralność zgromadzonych danych,
  • wdrażać niezbędne kontrole i poprawiać istniejące systemy zabezpieczeń,
  • uzyskać zgodność wykorzystywanych rozwiązań z obowiązującymi wymogami prawnymi, takimi jak General Data Protection Regulation (GDPR),
  • zwiększyć swoją odporność na incydenty,
  • zdobyć umiejętności potrzebne do sprawowania skutecznego nadzoru nad procesami przetwarzania informacji,
  • zwiększyć świadomość pracowników w zakresie zagrożeń dla bezpieczeństwa danych w sieci i konieczności stosowania właściwych zabezpieczeń,
  • skutecznie zdefiniować role i obowiązki zatrudnianych pracowników w procesie przetwarzania informacji.

Kluczowe elementy ISO 27001

Do kluczowych elementów normy ISO 27001 należą: ocena ryzyka, polityka bezpieczeństwa oraz zarządzanie incydentami.

Ocena ryzyka

Jako ocenę ryzyka rozumie się systematyczny proces identyfikacji, analizy i ewaluacji ryzyka związanego z bezpieczeństwem danych w sieci. Musi ona uwzględniać wszystkie aspekty działalności danej organizacji, od procesów biznesowych po zasoby ludzkie. Dzięki wykonaniu oceny ryzyka można określić priorytety w zarządzaniu bezpieczeństwem informacji i wybrać najlepsze środki kontroli.

Polityka bezpieczeństwa

Polityka bezpieczeństwa określa cele bezpieczeństwa informacji, zasady ciągłego doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji i zobowiązanie do spełnienia obowiązujących regulacji wynikających z przepisów prawa. Powinna ona zostać zatwierdzona przez kadrę kierowniczą organizacji i zakomunikowana zarówno wszystkim zatrudnianym pracownikom, jak i odpowiednim stronom zewnętrznym.

Zarządzanie incydentami

Zarządzanie incydentami to wszystkie działania dążące do minimalizacji zagrożeń dla bezpieczeństwa danych w sieci. Zakłada wdrożenie stosownych zabezpieczeń informatycznych, organizacyjnych i administracyjnych.

Jak przebiega proces certyfikacji ISO 27001?

W celu uzyskania certyfikatu potwierdzającego zgodność wykorzystywanego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji z normą ISO 27001 dana organizacja jest zobowiązana poprosić akredytowaną jednostkę certyfikującą o przeprowadzenie stosownego audytu. W pierwszej kolejności zakłada on przegląd dokumentacji ISO 27001, wstępne sprawdzenie zgodności systemu z wymaganiami normy oraz wykonanie wizji lokalnej procesów, infrastruktury i organizacji systemu. Jeżeli na tym etapie audytu zostaną stwierdzone uchybienia, poddawana mu organizacja otrzymuje czas na podjęcie działań korygujących. Następnie przeprowadzana jest kolejna kontrola, w trakcie której akredytowani audytorzy oceniają sposób wdrożenia wymaganych procedur i zastosowania narzędzi kontroli oraz ich zgodność z wymogami certyfikacji.

Potwierdzenie przez jednostkę certyfikującą zgodności systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji z normą ISO 2700 wiąże się z przyznaniem organizacji certyfikatu ISO 27001, który zachowuje ważność przez trzy lata, licząc od daty jego wystawienia.

Wpływ certyfikacji ISO 27001 na wizerunek firmy

Uzyskując certyfikat ISO 27001, firma IT spełnia stawiane przed nią wymagania prawne, jak również oczekiwania klientów oraz partnerów biznesowych. Równocześnie zwiększa swoją wiarygodność i cieszy się większym zaufaniem wśród kontrahentów. W efekcie jawi się jako bardziej profesjonalna i jest w stanie znacząco poprawić swoją pozycję na rynku, co przekłada się na osiągnięcie wymiernych korzyści finansowych.
 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie małe

Temperatura: 4°C Miasto: Gostynin

Ciśnienie: 1036 hPa
Wiatr: 7 km/h

Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama