Dotychczas takie rozwiązanie było zarezerwowane wyłącznie dla większych miast.
Według zaproponowanych zmian śródmiejskie strefy mają być wprowadzane w rejonach o intensywnej zabudowie, które stanowią faktyczne centra miast lub dzielnic. Ich celem będzie realizacja lokalnej polityki transportowej oraz ochrona środowiska w miejscach, gdzie dotychczasowe strefy płatnego parkowania okazują się niewystarczające.
Po centrach miast jeździ za dużo samochodów
Projektodawcy nowelizacji podkreślają, że zbyt duża liczba pojazdów w centrach miast powoduje problemy. W szczególności:
Powierzchnia zajmowana przez zaparkowane samochody często przekracza całkowitą powierzchnię dróg publicznych w tych obszarach.
Kierowcy parkują na każdej wolnej przestrzeni, niszczą przy okazji zieleń miejską i często uszkadzają zabytkową infrastrukturę.
Zwiększony ruch to także wzrost emisji spalin i hałasu.
Tyle kosztuje godzina postoju
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wysokość opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania ustala rada gminy na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Nowelizacja nie zmienia podstawowych zasad dotyczących maksymalnych stawek, które wynoszą:
0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia za pierwszą godzinę postoju w zwykłych strefach płatnego parkowania,
0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia za pierwszą godzinę postoju w śródmiejskich strefach płatnego parkowania.
Opłata wynosi więc od kilku do kilkunastu złotych za godzinę.
Napisz komentarz
Komentarze