Spotkanie rozpoczęło się od wyjaśnienia pojęcia cyberprzestępczości oraz wyjaśnienia celu kampanii prewencyjnej PZU i Policji. Policjantka poruszyła temat bezpieczeństwa w internecie oraz przekazała kilka ważnych informacji jak nie stać się ofiarą oszustwa internetowego. Podczas spotkania nie zabrakło treści dotyczących metod i sposobów działania cyberprzestępców. Szczególną uwagę zwróciła na wzmożone działania sprawców w okresie przedświątecznym.
Co może być początkiem ataku?
Wiadomość e-mail, której rzekomym nadawcą jest np. firma kurierska.
Wiadomość SMS, której rzekomym nadawcą jest np. Twój bank.
Wiadomość na czacie w serwisie internetowym, grze albo aplikacji (np. randkowej).
Reklama internetowa, np. na portalu społecznościowym, która imituje prawdziwą reklamę lub wykorzystuje wizerunek znanego polityka albo dziennikarza.
Rozmowa telefoniczna, która może zostać nawiązana z dokładnie takiego numeru, jak numer infolinii Twojego banku.
Jak sobie z nimi radzić?
Jeśli dzwoni do Ciebie ktoś z banku, rozłącz się i sam zadzwoń na numer infolinii Twojego banku.
Zapytaj, czy faktycznie ktoś chciał się z Tobą skontaktować. Jeśli to był pracownik banku, infolinia przekaże Ci szczegóły sprawy. Cześciej jednak bank pogratuluje Ci czujności, bo połączenie nie pochodziło z banku, a od przestępców. Pamiętaj, że pracownicy Banku nigdy nie poproszą Cię w rozmowie o kody autoryzacyjne, hasła, numery kart płatniczych albo wysokość salda ani nie każą Ci wykonać żadnej operacji finansowej.
Nie reaguj na wiadomosci e-mail lub SMS od banku, które proszą o to, abyś kliknął w link.
Banki w oficjalnej komunikacji nigdy nie powinny o to prosić.
Nie reaguj na wiadomosci dotyczące zatrzymania przesyłki ze względu na błędny adres.
Nie reaguj na wiadomości dotyczące zatrzymania przesyłki ze względu na błędny adres.
Jeśli otrzymasz wiadomość w sprawie problemów związanych z paczką, na którą czekasz, po prostu zadzwoń na infolinię firmy kurierskiej i wyjaśnij sprawę telefonicznie.
Przed kliknięciem w jakikolwiek link w wiadomości warto sprawdzić, dokąd on prowadzi.
Dokładnie zweryfikuj czy docelowa domena faktycznie jest powiązana z nadawcą wiadomości. Bądź wyczulony na sprytne literówki w domenach. Domeny PoziomkaBank.pl i PoziornkaBank.pl to nie to samo.
Dokładnie przyjrzyj się adresowi e-mail nadawcy.
Czy wiadomość na pewno pochodzi z domeny powiązanej z firmą?
Zwracaj uwagę na błędy językowe.
Chociaż znaczna część komunikacji ze strony atakujących zawiera błędy stylistyczne lub literówki, to niektórzy atakujący posługują sią idealnym językiem polskim. Zwracaj uwagę na błędy w treściach wiadomości, ale pamiętaj, że jeśli ich nie ma, to nie oznacza to, że wiadomość jest prawdziwa.
Napisz komentarz
Komentarze