Reklama
Reklama
Reklama

Krajowy Kongres Forów Skarbników – to tu zaczynają się zmiany

Już 11 marca 2025 roku rozpocznie się jedno z najważniejszych wydarzeń dla środowiska skarbników jednostek samorządu terytorialnego – VII Krajowy Kongres Forów Skarbników. Dwa dni Kongresu to świetna okazja do zgłębienia kluczowych zagadnień związanych z finansami JST, wymiany doświadczeń oraz wypracowania rozwiązań, które mogą usprawnić zarządzanie budżetami samorządowymi.

Podczas dwóch dni intensywnych debat i paneli dyskusyjnych uczestnicy pochylą się nad najbardziej palącymi wyzwaniami finansowymi, które kształtują codzienność samorządów w całym kraju. 

Kolejna edycja Kongresu odbędzie się pod hasłem „Budowanie przyszłości finansów JST: nowe regulacje, wyzwania i możliwości”. Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego organizuje największe i najważniejsze wydarzenie dedykowane środowisku Skarbników we współpracy z Krajową Radą Forów Skarbników JST, działającą przy Fundacji. 

Ostatni rok przyniósł istotne zmiany dla finansów samorządów w Polsce, które były wynikiem zarówno decyzji rządu, jak i globalnych trendów ekonomicznych. Do najważniejszych zmian, które wpłynęły na budżety gmin, powiatów i województw, można zaliczyć: zmiany w systemie podatkowym, wzrost wydatków na administrację i usługi publiczne, zwiększający się dostęp do wsparcia z funduszy krajowych i unijnych, zwiększenie odpowiedzialności za sektor energetyczny i mieszkalnictwo, zmiany w finansowaniu oświaty i służby zdrowia, wyzwania związane z inflacją i kryzysem energetycznym. Podczas tegorocznej edycji Kongresu nie zabraknie debat dot. tych kierunków tematycznych. 

Planowanie budżetów – jak przewidzieć nieprzewidywalne? 

Tworzenie budżetów JST oraz wieloletnich prognoz finansowych to skomplikowany proces, który wymaga dużej precyzji, wiedzy i umiejętności przewidywania przyszłych potrzeb finansowych. Skarbnicy muszą uwzględniać szereg zmiennych, takich jak dochody z podatków, subwencje, dotacje, a także wydatki na inwestycje, wynagrodzenia, czy inne zadania publiczne. Niepewne źródła finansowania, defragmentacja funduszy, konieczność spełniania określonych wskaźników – wszystko to sprawia, że realne planowanie dochodów i wydatków staje się coraz trudniejsze. Co więcej – bardzo często kluczowe dane budżetowe jednostki samorządowe otrzymują z opóźnieniem. Czy istnieje możliwość wprowadzenia regulacji, które uproszczą proces prognozowania? Jakie narzędzia mogą pomóc samorządom w optymalizacji procesu planowania? Na te i podobne pytania postaramy się odpowiedzieć podczas jednego z paneli. 

Jak uprościć podatki i opłaty lokalne? 

Jednym z kluczowych tematów Kongresu będzie dyskusja nad obecnym systemem podatków i opłat lokalnych. Mimo wielu lat oczekiwań, przepisy w tym zakresie nadal nie doczekały się kompleksowych zmian, które uprościłyby ich stosowanie i ograniczyły liczne wątpliwości interpretacyjne. Jakie bariery administracyjne najbardziej utrudniają codzienną pracę JST? Jakie zmiany legislacyjne mogłyby przynieść rzeczywiste uproszczenie systemu podatkowego? Czy samorządy mogą liczyć na zwiększenie dochodów bez nadmiernego obciążania mieszkańców? Uproszczenie podatków i opłat lokalnych to ważne zagadnienie, które może pomóc w zwiększeniu przejrzystości systemu podatkowego, zmniejszeniu biurokracji oraz poprawie efektywności administracji publicznej. Te pytania stanowić będą punkt wyjścia do wypracowania wspólnych postulatów, które mogą doprowadzić do realnych zmian.

 Kuriozalne przepisy – kiedy prawo zamiast pomagać, szkodzi? 

W teorii prawo powinno regulować działalność samorządów w sposób przejrzysty i przewidywalny. W praktyce jednak wiele przepisów zamiast usprawniać funkcjonowanie JST, prowadzi do absurdalnych sytuacji. W kontekście zarządzania finansami lokalnymi występują przypadki, gdzie przepisy prawne, choć stworzone z zamiarem poprawy zarządzania budżetami gmin czy powiatów, w praktyce wywołują odwrotny skutek. Jakie regulacje utrudniają sprawne zarządzanie finansami lokalnymi? Przyjrzymy się najbardziej problematycznym zapisom prawnym i wspólnie spróbujemy wypracować rekomendacje ich zmian w taki sposób, by w jednostkach samorządowych więcej było skupienia na realizacji zadań na rzecz mieszkańców, niż na biurokracji.

Fundacja co roku tworzy niezwykłą przestrzeń dla Skarbników gmin, powiatów i województw z całej Polski by kompleksowo rozmawiać o finansach w jednostkach samorządu terytorialnego. Kongres to także okazja do zaprezentowania nowoczesnych narzędzi, systemów IT i oprogramowania, które wspierają zarządzanie finansami w jednostkach samorządu terytorialnego. 

W ramach wydarzenia współpracę potwierdzili: Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Narodowy Instytut Samorządu Terytorialnego, Instytut Finansów Publicznych, NASK oraz Związki Samorządowe: Związek Powiatów Polskich, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Unia Miasteczek Polskich, Związek Miast Polskich, Unia Metropoli.

Wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym: Przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej Sejmu Rzeczpospolitej Michała Krawczyka, Przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Zygmunta Frankiewicza. 

Co roku zapewniamy doskonałą możliwość wymiany doświadczeń, wiedzy oraz dyskusji na temat aktualnych wyzwań i rozwiązań związanych z zarządzaniem finansami samorządowymi. Skarbnicy reprezentujący wszystkie regiony Polski mają także okazję do podzielenia się dobrymi praktykami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami, które pozwalają ulepszyć ich codzienną pracę. 

Wiemy, że tegoroczna edycja Kongresu cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem Skarbników i spotkała się z pozytywnym odbiorem wydarzenia jako najważniejszej debaty na temat spraw finansów JST, nad programem której jak co roku pracuje zespół FRDL z przedstawicielami zarządów forów skarbników, działających w całej Polsce.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie duże

Temperatura: 8°C Miasto: Gostynin

Ciśnienie: 1005 hPa
Wiatr: 9 km/h

Ogłoszenia
PAPAY Gabinet Masażu i Fizjoterapii - Wielkie Otwarcie Dzień Kobiet PAPAY Gabinet Masażu i Fizjoterapii - Wielkie Otwarcie Dzień Kobiet WIELKIE OTWARCIE PAPAY GABINETU MASAŻU I FIZJOTERAPII Już w najbliższą sobotę 08.03.2025 r. DZIEŃ KOBIET Galeria Stara Betoniarnia, ul. Bierzewicka 32, lokal 26, Gostynin Start: godz. 12:00-17:00 Z ogromną radością zapraszam Was na otwarcie Papay Gabinetu Masażu i Fizjoterapii – miejsca stworzonego z pasji do zdrowia i dobrego samopoczucia! W naszej ofercie znajdziecie: - Konsultacje fizjoterapeutyczne – analiza wyników badań (MR, TK, RTG), diagnostyka i dobór terapii. - Masaże lecznicze i relaksacyjne – klasyczny, leczniczy, drenaż limfatyczny, bańka chińska, masaż gorącymi kamieniami. - Terapia manualna – mobilizacje, manipulacje krótkodźwigniowe (HVLA). - Indywidualne ćwiczenia rehabilitacyjne – dla dorosłych i dzieci od 10 roku życia. - Holistyczne podejście – dbamy nie tylko o ciało, ale i o psychikę! PROGRAM OTWARCIA: - 12:00 – Rozpoczęcie wydarzenia - 12:30 – Krótka pogadanka o zdrowiu i fizjoterapii - 13:00 – Losowanie upominków dla kobiet na dzień kobiet 🌹 - 13:30-17:00 – Zwiedzanie gabinetu & DARMOWE konsultacje fizjoterapeutyczne Poznaj właściciela: Nazywam się Rafał Wypych i jestem magistrem fizjoterapii oraz technikiem masażystą. Od 8 lat pomagam pacjentom wracać do zdrowia, korzystając z szerokiego wachlarza technik terapeutycznych. Stale podnoszę swoje kwalifikacje, uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach, aby zapewnić moim pacjentom najlepszą możliwą opiekę. Moim celem jest nie tylko ulga w bólu, ale także poprawa jakości życia – holistyczne podejście do zdrowia to klucz do skutecznej terapii. Nie przegap okazji, by zadbać o swoje zdrowie i skorzystać z wyjątkowych promocji na pierwszą wizytę! Zapisy pod numerem tel: 662 125 107 Godziny otwarcia: - Pn-Pt: 10:00-17:00 - Sb: 12:00-16:00 Zapraszam
Specjalista ds. sprzedaży - praca od poniedziałku do piątku Specjalista ds. sprzedaży - praca od poniedziałku do piątku PIK Materiały Budowlane Sp. z o.o. Sp.k. oddział w Gostyninie zatrudni pracownika na stanowisko: "Specjalista ds. sprzedaży" Od 1998 roku zajmujemy się hurtową i detaliczną sprzedażą materiałów budowlanych. Sprzedaż prowadzimy w 5 wyspecjalizowanych punktach handlowych. Do naszego zespołu poszukujemy "Specjalisty ds. sprzedaży". ZAKRES OBOWIĄZKÓW: -obsługa klientów hurtowych i detalicznych - wystawianie dokumentów sprzedażowych - kontrola rzeczywistych stanów magazynowych - przygotowywanie ofert handlowych i realizacja zamówień WYMAGANIA: - wykształcenie min. średnie -umiejętność bardzo dobrej obsługi klienta - znajomość asortymentu branży budowlanej - umiejętność pracy w zespole -min. 2-letnie doświadczenie w branży OFERUJEMY: - atrakcyjne wynagrodzenie, premie motywacyjne - pracę w Firmie o pewnej pozycji rynkowej - możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego i rozwoju - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę - pakiet socjalny Uprzejmie informujemy, że skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami. Informacje Prawne Prosimy o dopisanie następującej klauzuli: " Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PIK. Materiały Budowlane Sp. z o.o. Sp. k. dla potrzeb rekrutacji (zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama