Spór dotyczył nadpłat, które mieszkańcy mieli otrzymać od spółdzielni w związku z różnicą pomiędzy wpłaconymi zaliczkami na centralne ogrzewanie i podgrzanie ciepłej wody użytkowej a faktycznymi kosztami energii wynikającymi z faktur Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej.
Sąd uznał, że spółdzielnia nie miała prawa zatrzymywać nadwyżek na swoim koncie, a mieszkańcy mają prawo do zwrotu nienależnie pobranych kwot. Wyrok w tej sprawie stanowi ważne orzeczenie w kontekście praw konsumentów oraz obowiązków zarządu spółdzielni mieszkaniowej. Przypomniano, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, nadpłaty powinny być zwrócone mieszkańcom, a ich przechowywanie przez długi czas bez odpowiedniego rozliczenia jest niezgodne z prawem.
Zwycięstwo ośmiu członków spółdzielni mieszkaniowej to kolejny przykład, że w kwestiach związanych z opłatami za usługi komunalne i zarządzaniem nieruchomościami, właściciele mieszkań mają silną pozycję prawną i mogą domagać się przestrzegania swoich praw przez spółdzielnię.
Wyrok ma także istotne znaczenie dla pozostałych członków spółdzielni i innych spółdzielni oraz wspólnot mieszkaniowych, które w przyszłości będą musiały dostosować swoje zasady rozliczeń do obowiązujących norm prawnych.
Mieszkańcy, którzy zostali pokrzywdzeni niewypłaconymi nadwyżkami, mogą teraz liczyć na zwrot pieniędzy oraz odszkodowanie za niedogodności związane z opóźnionym rozliczeniem. Jest to sprawa, którą, z urzędu winna zająć się Rada Nadzorcza. Rada Nadzorcza, bowiem jako organ nadrzędny i nadzorczy nad Zarządem w dbałości o uniknięcie dodatkowych kosztów sądowych i komorniczych powinna niezwłocznie podjąć działania związane ze zwrotem tych nadpłat.
Należy nadmienić, iż po przyporządkowaniu sądownie przyznanych kwot (netto bez odsetek i kosztów sądowych) dla tych ośmiu członków spółdzielni to w skali ogólnej, całości zasobów mieszkaniowych GSM mamy do czynienia z niewypłaconą kwotą ok. 8.300.000,00 zł.
Gdzie są te pieniądze?
Obecnie od niespełna trzech lat trwa proces z powództwa dwóch członków Gostynińskiej Spółdzielni Mieszkaniowej gdzie Zarząd spółdzielni nie potrafi udokumentować zafundowanej nam podwyżki czynszów za uchwałą Zarządu spółdzielni nr 39/2021 z dnia 17 grudnia 2021 roku.
Należy w tym miejscu przypomnieć, iż zgodnie z obowiązującym prawem zawartym w postanowieniach Ustawy o Spółdzielniach Mieszkaniowych (art. 4 ust. 8) „Ciężar udowodnienia zasadności zmiany wysokości opłat spoczywa na spółdzielni”. Równie tożsame stanowisko jest zawarte w Kodeksie Cywilnym (art., 6) który stanowi „Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne”.
Napisz komentarz
Komentarze