Celem przyjętej ustawy jest dążenie do sytuacji, w której osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby niepełnosprawne, będą mogły w sposób możliwie samodzielny korzystać z usług publicznych. Przepisy określają nie tylko środki służące zapewnieniu dostępności, ale wskazują też konkretne obowiązki instytucji publicznych w tym zakresie.
Najważniejszą zmianą, a jednocześnie istotnym instrumentem regulującym zapisy ustawy, jest możliwość zgłoszenia skargi na brak dostępności placówek publicznych. Zgodnie z nowymi przepisami Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych będzie egzekwować działania na rzecz dostępności.
W pierwszym kroku każda osoba będzie mogła zwrócić uwagę instytucji publicznej na występujące w niej utrudnienia architektoniczne lub bariery informacyjno-komunikacyjne. - W przypadku, gdy podmiot nie rozwiąże wskazanych problemów, kolejnym etapem będzie złożenie do właściwego oddziału PFRON skargi na brak dostępności. My, w drodze administracyjnej, będziemy wydawali decyzję o dostosowaniu – wyjaśnia prezes zarządu PFRON Marlena Maląg. Brak realizacji decyzji będzie skutkował nałożeniem na dany podmiot kary pieniężnej. Pozyskane środki pieniężne zostaną przekazane na nowo powstały Fundusz Dostępności.
Ustawa ta będzie pierwszym w Polsce rozwiązaniem o charakterze systemowym na rzecz dostępności. - Polska jest piątym w Europie krajem, który kompleksowo rozwiązuje bariery, z jakimi mierzyć się muszą osoby z niepełnosprawnościami – podkreśla Marlena Maląg.
Ta długo oczekiwana regulacja prawna ma ogromne znaczenie strategiczne dla rządu i instytucji, których celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Ustawa została przyjęta przez Sejm RP w piątek 19 lipca. Za projektem zagłosowało 415 posłów, a 2 wstrzymało się od głosu. Nikt nie był przeciwny.
Judyta Syrek
Rzecznik Prasowy PFRON
Napisz komentarz
Komentarze