Rodzaje rowerów. Jakie są dzisiaj najchętniej kupowane?

Zakup roweru bez sprecyzowanych oczekiwań może dzisiaj przyprawić o niemały zawrót głowy. Sklepy rowerowe oferują całą gamę jednośladów, dopasowanych do każdego wieku i wszystkich warunków jazdy. Kiedyś w sklepach były tylko składaki i „kolarzówki”. Później, w latach 90-tych do Polski szturmem weszły rowery górskie. Jak rynek rowerowy wygląda więc w trzeciej dekadzie XXI wieku?

Rower górski (MTB)

Rowery górskie to najpopularniejszy rodzaj tego jednośladu. Zaprojektowane i stworzone w celu jazdy po wymagającym i trudnym terenie. Rower górski MTB (Mountain Terrain Bike) jest wprost stworzony do jazdy po leśnych czy polnych drogach, ponieważ niestraszne mu luźne powierzchnie i dynamicznie ukształtowane tereny. Wyróżniamy takie rodzaje jak enduro (do tras z dużą ilością zjazdów i skoków), downhill (na ekstremalne ścieżki z dużą ilością kamieni i korzeni) czy też trail (znakomite w przypadku górskich tras rowerowych).

Rower szosowy

Rowery tego typu są stworzone do przyjmowania na nich aerodynamicznej pozycji. Nie jest to najwygodniejsza pozycja na rowerze, jednak umożliwia nabycie bardzo dużej szybkości. Sztywna rama i koła determinują możliwość pewnej jazdy, nawet przy bardzo dużych prędkościach jakie osiągać można na asfaltowych zjazdach. To maszyna pozwalająca pokonać znacznie dłuższy dystans w ciągu jednego dnia.

Rower typu gravel

Odkrycie ostatnich lat, czyli rower stworzony do przemierzania bezdroży, leśnych duktów i polnych dróg. Szybki na asfalcie, komfortowy w trudniejszym terenie. Większość rowerów typu gravel pozwala na stosowanie opon o szerokości przekraczającej 40 mm. Wygodna kierownica z tak zwaną flarą (rozgięciem „rogów” na boki) pozwala na wygodne ułożenie rąk i zmianę chwytu zależnie od potrzeb i nawierzchni.

Rower trekkingowy

To połączenie roweru szosowego z górskim. Trekkingi to typowo turystyczne rowery, wyposażone w błotniki, bagażnik, często dynamo z oświetleniem. Opony są szersze niż w szosówce i węższe niż w góralu. Pozycja za kierownicą jest o wiele wygodniejsza niż w rowerze szosowym. Takie rowery najlepiej czują się na asfaltowych drogach oraz ubitych, gruntowych ścieżkach.

Rower crossowy

Rowery crossowe w dużym uproszczeniu to rowery trekkingowe, ale pozbawione dodatkowego, turystycznego wyposażenia. Dzięki temu są zwykle trochę tańsze i lżejsze. Tak jak trekkingi, crossy to rowery do uniwersalnej – turystyczno-miejskiej jazdy. Są często wybierane na pierwszy rower, zwłaszcza gdy nie wiadomo w którą stronę pójdzie nasza rowerowa pasja. Nie zdadzą jednak egzaminu na trudniejszym terenie.

Rower miejski

Rowery miejskie mają zazwyczaj bardzo prostą konstrukcję i zapewniają wygodną, niemal wyprostowaną pozycję za kierownicą. Rower miejski to doskonały towarzysz dnia codziennego. Szereg udogodnień, jak składana podpórka, światła zasilane dynamo czy dzwonek, sprawiają, że jest idealnym wyborem roweru na dojazdy do pracy i na zakupy.

Rower elektryczny

Rower elektryczny wyposażony jest w silnik wspomagający pedałowanie, akumulator oraz manetkę na kierownicy sterującą siłą wspomagania. Według przepisów rower elektryczny może mieć silnik o mocy do 250 Watów, działający tylko gdy pedałujemy, a może pomagać jedynie do prędkości 25 km/h. Wspomaganie elektryczne pojawia się w coraz większej liczbie rowerów, to już nie tylko rowery miejskie i trekkingowe, ale także górskie i szosowe.

 

2


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
zachmurzenie duże

Temperatura: 12°CMiasto: Gostynin

Ciśnienie: 1022 hPa
Wiatr: 14 km/h

Ogłoszenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama