Na pewno zdarzyło Ci się zarekomendować usługi innej firmy w ramach prowadzonej działalności. To zupełnie naturalny odruch – chcemy pomóc klientowi i tym samym zyskać jego wdzięczność. Co powiesz na to, aby zacząć robić to w sposób zorganizowany, jednocześnie samemu zyskując polecenia? Na tym właśnie polega marketing rekomendacji, o czym więcej przeczytasz w naszym poradniku.
Definicja: „Marketing rekomendacji – działania marketingowe, których celem jest wywołanie fali rekomendacji produktu/usługi wśród konsumentów, poprzez umożliwienie im osobistego doświadczenia z produktem i wspomaganie rozprzestrzeniania się tych rekomendacji, za pomocą odpowiednich narzędzi.” Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_rekomendacji
Jakie to narzędzia? Jak z nich korzystać? O tym dowiesz się w dalszej części tego tekstu.
Marketing rekomendacji – co to właściwie jest?
Marketing rekomendacji to całkiem prosta strategia, która wykorzystuje zasadę, że o wiele chętniej kupujemy produkty i usługi polecone nam przez innych – nawet osoby zupełnie obce (przyznaj, że sam przed zakupem sprawdzasz opinie w Internecie).
Gdy budujesz dom, to na pewno zapytasz ekipę murarzy o polecaną firmę dekarską. Gdy zlecasz produkcję strony internetowej, to dla wygody i gwarancji dobrego efektu skorzystasz z rekomendacji w zakresie wyboru copywritera. Przykłady praktycznego zastosowania marketingu rekomendacji można mnożyć.
Ten prosty schemat spokojnie da się przenieść do realiów Twojej działalności. Z pewnością bywają sytuacje, w których klienci chcą zamówić u Ciebie usługę, której nie realizujesz. Szkoda jest wypuszczać klienta z rąk na rzecz konkurencji, prawda? Marketing rekomendacji pozwala ograniczyć takie straty.
Jakie korzyści płyną z marketingu rekomendacji?
Pokażmy to na przykładzie. Załóżmy, że masz klienta, dla którego realizujesz projekty graficzne – logo, wizytówki, papier firmowy etc. Klient oczywiście dopytuje Cię o możliwość zamówienia wydruków. Sam nie masz drukarni, ale znasz firmę, za której jakość możesz ręczyć. Rekomendując jej usługi wyświadczasz klientowi przysługę i zyskujesz wdzięczność drukarni, która w przyszłości może zachować się podobnie i zarekomendować Twoje usługi swojemu klientowi.
Korzyści odnoszą wszystkie strony:
- - Ty zapewniasz klientowi kompleksową obsługę (możesz nawet sprzedać ją pakietowo),
- - Twój partner pozyskuje nowego klienta bez żadnych nakładów finansowych,
- - Twój klient jest zadowolony, bo zaoszczędził czas, nerwy i jeszcze otrzymał taką jakość, jakiej oczekiwał.
To naprawdę dobre powody, aby zacząć rekomendować usługi innych firm swoim klientom.
Ekspert radzi: „W ramach wdzięczności i zdrowej współpracy w przyszłości sam możesz polecić własnym klientom usługi tej firmy, która wcześniej Cię zarekomendowała. Żadna ze stron nie ponosi z tego tytułu kosztów, nie traci pozycji rynkowej, a jednocześnie może zwiększyć swoje przychody”. Źródło: https://portalmarketingowy.pl/narzedzia,ac156/marketing-rekomendacji-w-praktyce,785
Co musisz zrobić, aby zacząć pozyskiwać rekomendacje?
Przede wszystkim potrzebujesz źródła rekomendacji, ale też firm, których usługi sam będziesz mógł rekomendować – bezinteresownie, bez prowizji, wyłącznie dla celów wizerunkowych oraz zwiększenia sprzedaży.
Takie możliwości da Ci dołączenie do grupy biznesowej, która zrzesza niezależne firmy, niebędące dla siebie konkurencją, a jednocześnie mogące się uzupełniać w zakresie kompleksowej obsługi klientów.
Dołącz do grupy biznesowej realizującą strategie marketingu rekomendacji: „Myśl o Soluma Group, jak o grupie przedsiębiorców, którzy działają w zupełnie innych branżach, nie konkurują ze sobą, ale też wspierają się w np. pozyskiwaniu wspólnych klientów poprzez rekomendacje. Każdy działa na własny rachunek, jednocześnie przykładając się do rozwoju i zwiększenia zasięgu całej grupy, na czym korzystają wszyscy!” Źródło: https://solumagroup.pl/dolacz-do-nas/na-czym-to-polega
Klient z polecenia jest bardzo cenny!
Czy pozyskałeś kiedykolwiek klienta z polecenia? Jeśli tak, to dobrze wiesz, że taki klient jest… najfajniejszy. Nie musisz go wytrwale przekonywać do swojej oferty, nie musisz dawać mu absurdalnych rabatów, nie musisz po kolei objaśniać wszystkich zasad współpracy. Ten klient już wie, że chce coś od Ciebie kupić, ponieważ ufa rekomendacji kogoś innego.
W pozyskiwaniu takich klientów pomaga właśnie marketing rekomendacji, gdzie źródłem poleceń są inne firmy, z którymi współpracujesz w ramach jednej grupy biznesowej
Sprawdź, jak marketing rekomendacji pozwala obniżyć koszt pozyskania klienta, to warto wiedzieć: „ Dzięki korzystaniu z rekomendacji innych firm, w szczególności partnerów biznesowych, nie musisz już inwestować tak dużych środków w działania reklamowe. Klient z polecenia nie trafia do Ciebie za pośrednictwem reklamy – nie klika w linki sponsorowane, bannery etc. Już samo to eliminuje bardzo wysoki koszt po stronie przedsiębiorcy”. Źródło: https://soluma.pl/blog,ac155/jak-marketing-rekomendacji-pozwala-obnizyc-koszt-pozyskania-klienta,128076
Na koniec podkreślmy jeszcze, że marketing rekomendacji nie wymaga od Ciebie praktycznie żadnych nakładów finansowych. Sieć poleceń tworzy się w sposób naturalny, w miarę współpracy z partnerami i dołączania do grupy kolejnych firm.
Z naszych badań wynika, że marketing poleceń pozwala pozyskać nawet od kilku do kilkunastu dodatkowych klientów rocznie. Czy Twoja obecna kampania, na którą wydajesz sporo pieniędzy, jest równie skuteczna w relacji do ponoszonych kosztów?
Napisz komentarz
Komentarze