Wybór wariantu optymalnego
Zweryfikowana została dokumentacja projektowa, w tym również analiza wielokryterialna. W oparciu o kryteria środowiskowe, społeczne, ekonomiczne i techniczne został wskazany najkorzystniejszy wariant przebiegu przyszłej trasy, oznaczony jako wariant 1A. We wniosku o uzyskanie decyzji środowiskowej skierowanym do Wójta Gminy Łąck wskazaliśmy go jako preferowany.
Opis wariantu
W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość ok. 3 km i w całości przebiega przez gminę Łąck. Obwodnica zlokalizowana jest po północnej stronie miejscowości. Rozpoczyna swój bieg od południowo-zachodniej stronie Łącka, w rejonie istniejącego skrzyżowania z drogą gminną Stare Budy (ul. Długa), a kończy po północno-wschodniej stronie miasta, na włączeniu w nowoprojektowany przebieg DK60 w km ok. 59+200.
Obwodnica Łącka
Obwodnica o długości ok. 3 km planowana jest w nowym śladzie drogi krajowej nr 60 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej o wartości prawie 1,3 mln zł została podpisana z firmą Arkas-Projekt. Termin zakończenia prac upływa z końcem 2023 r.
Zadaniem projektanta jest wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Po zaprojektowaniu i wybudowaniu obwodnicy Łącka wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60 pomiędzy Płockiem a Kutnem.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Łącku. Poprawią się również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Droga stanowi bowiem alternatywny objazd aglomeracji stołecznej po północnej stronie pomiędzy drogą S8 a autostradą A1. Nowa trasa będzie również uzupełnieniem zbudowanej już obwodnicy Gostynina.
Na Mazowszu powstanie dziewięć obwodnic
Dzięki rządowemu Programowi budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, z dziewięciu miast w województwie mazowieckim wyprowadzimy ruch tranzytowy.
Dwie obwodnice, Lipska (DK79) i Pułtuska (DK61/57), są już w realizacji. W przypadku tej pierwszej, do Wojewody Mazowieckiego złożone zostały cztery wnioski o uzyskanie decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej. Dwie decyzje już uzyskaliśmy a dla dwóch toczy się postępowanie administracyjne. W I kwartale 2023 r. planujemy rozpocząć roboty w terenie. Zakończenie prac przewidziane zostało w II kwartale 2024 r. Jeśli chodzi o obwodnicę Pułtuska, w kwietniu 2022 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID. Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne. Szacujemy, że roboty w terenie po pozyskaniu decyzji ZRID, rozpoczną się wiosną 2023 r. i zakończą w I kwartale 2025 r.
Kolejnych siedem jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej. Na początku grudnia br. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Skaryszewa. Dla obwodnic Ostrołęki, Zwolenia i Sokołowa Podlaskiego prowadzone są postępowania administracyjne w sprawie wydania tego dokumentu.
Małgorzata Tarnowska
GDDKiA
Napisz komentarz
Komentarze