Podczas realizacji części badawczej projektów wykorzystano różnorodne narzędzia pomiarowe tj.: termometr, deszczomierz, wiatromierz, moduł firmy „Moje Bambino” – Jakość powietrza – pakiet klasowy z 3 podręcznikami oraz czujnik smogu ESA NASK.
Po analizie wyników części badawczej uczniowie klas IV-VIII zadali sobie pytanie: Co zrobimy jeśli zanieczyszczenie powietrza przekroczy wszelkie normy i będziemy musieli opuścić naszą planetę Ziemię?
Postawione wyżej pytanie zmotywowało wszystkich do dalszej pracy. Uczniowie klas V na zajęciach techniki zbudowali prototyp maszyny do oddychania, a uczniowie klas I-III skonstruowali samodzielnie rakiety z wykorzystaniem zestawu Arduino StarterKit. Opracowano także odpowiedni panel sterowania. Dalszy etap pracy to już tylko zaplanowanie wyprawy na Marsa i postawienie w tamtejszych warunkach bazy. Była to jedynie kwestia chwili, gdy w czytelni naszej szkoły pod okiem Pani Joli Rosińskiej, Pani Ewy Osmałek oraz Pani Pauliny Lorkowskiej pojawiło się kosmiczne miasteczko, które jest efektem wspólnej pracy szkoły i przedszkola.
W tak zaaranżowanym tajemniczym świecie gwiazd dzieci m.in. kodowały z wykorzystaniem wiedzy o planetach oraz budowały swoje rakiety. Ubierając strój kosmonauty odbywały także swój pierwszy kosmiczny lot i spacer po Księżycu. Przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem uczestniczyły w kosmicznych zabawach i zajęciach.
Uwieczniliśmy na nagraniu audiowizualnym naszą szkolną tradycję - rodzinne kolędowanie, które zostawimy na Ziemi dla tych, którzy tutaj wrócą.
Zwieńczeniem dwumiesięcznej pracy naszych uczniów, było podsumowanie całego projektu zaplanowane na dzień 6 lutego 2023 r. Mieliśmy przyjemność gościć w progach naszej szkoły wyjątkowych gości: Panią Annę Kruszewicz – nauczyciela konsultanta oraz Kierownika Mazowieckiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Płocku Pana Grzegorza Skwarnę.
W naszej szkole pojawiło się wówczas 5 różnych stanowisk badawczych nazwanych modułami. Na każdym z nich uczniowie zgłębiali swoją wiedzę z różnych dziedzin i otrzymywali stempel na przygotowanej wcześniej karcie.
Na pierwszym z modułów – Biologii grupa uczniów pod kierunkiem Pani Edyty Mikulskiej przedstawiła każdej z klas IV-VIII wnioski wysunięte po pomiarach czystości powietrza oraz opowiedziała czym tak naprawdę jest to powietrze.
Drugi moduł to Geografia. Uczniowie klas starszych pod kierunkiem Pani Marioli Lewandowskiej przeprowadzali eksperymenty oraz prezentowali kalendarz pogody.
Trzeci moduł – Rakiety. Uczniowie klas drugich pod okiem Pani Pauliny Lorkowskiej prezentowali elekt końcowy swoich wcześniejszych starań. Uczniowie klas IV-VIII dowiedzieli się jakie materiały są niezbędne do stworzenia rakiety oraz jak ją samodzielnie wykonać. Każda z grup miała również możliwość wykonania próbnego strzału z prezentowanej wyrzutni. Przedstawiono również na czym polegał konkurs dla klas I-III zorganizowany wspólnie przez Panie Agnieszkę Lewandowską i Paulinę Lorkowską.
Moduł czwarty to Maszyna do oddychania. Nauczyciel techniki – Pan Robert Pypkowski zaprezentował uczniom prototypy maszyny do oddychania stworzone na zajęciach techniki przez uczniów klas IV-V. Projekcja prezentacji przybliżyła uczniom klas IV-VIII m.in. Prawo Boyle’a.
W module piątym – w Kosmosie czekały eksperymenty prowadzone przez nauczycielki wychowania przedszkolnego. Dzieci z grup przedszkolnych i grup 0 zapraszały do wspólnego eksperymentowania starszych kolegów i koleżanki.
Po przejściu wszystkich wyżej wymienionych modułów uczniowie mierzyli się z pytaniami w aplikacji Kahoot. Miejscem finalnym była hala sportowa, gdzie wszyscy uczniowie klas IV-VIII spotkali, się po to, by drogą losowania wyłonić 3 zwycięzców, na których czekały atrakcyjne nagrody rzeczowe. Rozstrzygnięto również konkurs „Rakieta” organizowany dla uczniów klas I-III.
Realizacja tego interdyscyplinarnego projektu rozbudziła zainteresowania dzieci i uczniów wszechświatem i przyrodą, oraz zachęciła do pogłębiania na ten temat wiedzy. Zastosowane formy i metody pracy zmotywowały do aktywnego udziału w zajęciach, rozwijały wszechstronnie, oraz pobudzały do realizowania własnych pomysłów.
Zespół Szkolno-Przedszkolny
Napisz komentarz
Komentarze