Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi często szukają porady w internecie. To sposób najszybszy, jednak łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne a nawet szkodliwe.
Wielu rodziców – zwłaszcza w mniejszych miejscowościach – ma również ograniczony dostęp do pedagoga czy psychologa dziecięcego. Barierą bywa także wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
„Tymczasem każdy rodzic ma przecież prawo nie wiedzieć, mieć wątpliwości i potrzebować wskazówki. Dlatego powstaje Wirtualna Poradnia Pedagogiczna. Miejsca, w którym każdy rodzic może liczyć na profesjonalną poradę pedagoga, psychologa i logopedy – tłumaczy Kaja Reszke, dyrektor działu komunikacji fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty. – W całej Polsce nasza fundacja prowadzi 67 przedszkoli i szkół, w których dzieci objęte są opieką specjalistów na co dzień. Jak na dłoni widzimy, jak bardzo potrzebne jest takie wsparcie. Dla dzieci i dla rodziców”.
Zespół fundacji podkreśla, że niezmiernie ważne jest wychwycenie problemów rozwojowych dzieci na jak najwcześniejszym etapie. Pierwszym krokiem dla każdego rodzica jest zawsze uważna obserwacja dziecka i reagowanie na potencjalne problemy. Kolejnym: zasięganie rad prawdziwych specjalistów, którzy na co dzień pracują z dziećmi i są w stanie doradzić i odpowiednio pokierować.
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna jest odpowiedzią na te potrzeby właśnie tych rodziców, którzy do fachowej porady specjalistów mają ograniczony dostęp i wątpliwości próbują rozwiać za pomocą internetu.
Doktor Google zyskał wsparcie
Tymczasem doktor Google nie zawsze radzi dobrze. Z tego założenia wyszedł również zespół fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty, pracujący nad projektem Poradni.
„Postanowiliśmy doktora Google wyręczyć. Dostarczyć mu fachową wiedzę, popartą doświadczeniem i wiedzą specjalistek, które na co dzień pracują z dziećmi w przedszkolach, szkołach i Familijnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Wrocławiu – tłumaczy Bartłomiej Dwornik, koordynator projektu Wirtualnej Poradni. – Sprawdziliśmy narzędziami stosowanymi w internetowym marketingu, jakie pytania związane z wychowaniem i rozwojem dzieci rodzice wpisują do wyszukiwarki najczęściej. Wiemy też, z jakimi pytaniami rodzice przychodzą do specjalistek w naszych placówkach. W ten sposób przygotowaliśmy zestaw zagadnień, na które dostarczamy algorytmom profesjonalnej, fachowej treści”.
Twórcy Wirtualnej Poradni Pedagogicznej podkreślają, jak ważne w tej materii jest zaufanie i świadomość, że osoba udzielająca porady jest ekspertem w swojej dziedzinie. Dlatego każda porada WPP opatrzona jest informacjami na temat autorki: w jakiej dziedzinie jest specjalistką i w jakiej placówce pracuje na co dzień. Tak, żeby rodzic mógł zweryfikować, że rady udziela mu prawdziwa, doświadczona osoba.
Pilotaż pokazał , że warto
W ubiegłym roku fundacja OOO prowadziła pilotaż na niewielkim zakresie tematów. Efekty przeszły najśmielsze oczekiwania. Na stronie internetowej rodzice czytali porady od deski do deski, a publikacje w mediach społecznościowych z hasztagiem #MamyNaToRadę osiągały milionowe zasięgi i wywoływały gorące dyskusje w komentarzach. Dlatego Wirtualna Poradnia Pedagogiczna jest w tym roku jednym z sztandarowych projektów fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty.
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna działa pod adresem: https://operator.edu.pl/poradnia
Kolejne porady, jak zapowiada zespołu fundacji, pojawiać się będą systematycznie. Tematów, które poruszać będą specjalistki, już dziś wytypowanych jest 100.
Rozbudowa platformy finansowana jest ze środków pozyskanych z 1,5% podatku oraz darowizn. Aby wesprzeć opracowanie nowych tematów i dotarcie z nimi do rodziców w całej Polsce można:
- przekazać 1,5% podatku fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty: KRS 00000 44866, cel szczegółowy: PORADNIA,
- wpłacić dobrowolny datek przez stronę internetową https://operator.edu.pl/poradnia.
„Wirtualna Poradnia już pomogła kilku tysiącom rodziców. Widzimy to w statystykach i jesteśmy przekonani, że projekt ma duży potencjał i jest niezwykle potrzebny – podkreśla Kaja Reszke. – Chcemy popularyzować wartościową wiedzę dotyczącą wychowywania i wspierania dzieci w pokonywaniu trudności. Pokazać rodzicom, że nie są w tym procesie sami”.
Źródło informacji: Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
Napisz komentarz
Komentarze