Po eskalacji konfliktu w Ukrainie w lutym 2022 roku, który spowodował przemieszczenia ludności na skalę i z prędkością niespotykaną w Europie od czasów II wojny światowej, w Polsce nadal zarejestrowanych jest prawie milion uchodźców z Ukrainy, z czego ponad 340 tysięcy to dzieci. Chociaż wiele z nich uczęszcza już do polskich szkół, szacuje się, że ponad 70 tysięcy dzieci w wieku szkolnym pozostaje poza polskim systemem edukacji.
Mając to na uwadze, kampania "Powrót do nauki w klasie" została zaprojektowana w celu dostarczania spójnych i rzetelnych informacji na temat rekrutacji do szkół oraz dostępnych mechanizmów wsparcia dla dzieci i młodzieży z doświadczeniem uchodźczym oraz ich rodziców, a także zapewnienia, że niezbędne szkolenia, wsparcie i materiały będą dostępne dla polskich nauczycieli, rodziców i uczniów, aby wszystkie dzieci mogły rozwijać się w wielokulturowej klasie.
„UNICEF wierzy, że każde dziecko ma prawo do edukacji, niezależnie od okoliczności. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w ramach tej kluczowej inicjatywy, która podkreśla nasze wspólne zobowiązanie do zapewnienia każdemu dziecku możliwości nauki i rozwoju w Polsce," – mówi Nona Zicherman, Koordynatorka Krajowa Biura UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce.
„Edukacja pozwala dzieciom rozwijać się i osiągać pełnię swoich możliwości. Jest również potężnym narzędziem budowania odporności i nadziei, szczególnie dla dzieci, które doświadczyły bólu konfliktu i przesiedlenia. Nauka w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami i rówieśnikami jest kluczowa, pomaga dzieciom odzyskiwać poczucie stabilności, budować przyjaźnie i rozwijać umiejętności, które będą im służyły przez całe życie. Razem z naszymi partnerami dokładamy wszelkich wysiłków, aby pomóc dzieciom z Ukrainy stawiać czoła wyzwaniom, przed którymi stoją i budować jaśniejszą, bezpieczniejszą przyszłość dla siebie i całego regionu."
Kampania "Powrót do nauki w klasie" będzie trwała przez cały rok szkolny 2024-2025. Jej celem jest nie tylko wyjaśnienie i wsparcie procesu rekrutacji do szkół poprzez obalanie mitów, łagodzenie obaw związanych z uczęszczaniem do szkoły w nieznanym środowisku oraz podkreślanie korzyści z nauki w trybie stacjonarnym, ale także dostarczanie praktycznych narzędzi i najlepszych praktyk wspierających integrację w klasach. W ramach kampanii udostępnione zostanie szerokie spektrum darmowych, wysokiej jakości i łatwych w użyciu materiałów, które pomogą nauczycielom sprostać zróżnicowanym potrzebom uczniów w wielokulturowej klasie oraz umożliwią uczniom płynne przystosowanie się do nowego środowiska.
UNICEF oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej są zaangażowane w zapewnienie każdemu dziecku, niezależnie od pochodzenia, dostępu do jakościowej edukacji. Pracując razem, dążymy do zapewnienia dzieciom z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy możliwości sukcesu zarówno akademickiego, jak i społecznego oraz do zagwarantowania, że edukacja pozostanie istotna i wzmacniająca dla wszystkich uczniów.
Kampania "Powrót do nauki w klasie" jest częścią partnerstwa pomiędzy Funduszem Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF) a Ministerstwem Edukacji Narodowej Polski. Jest realizowana przy hojnej pomocy Rządu Japonii oraz Biura ds. Ludności, Uchodźców i Migracji Departamentu Stanu USA (PRM) oraz we współpracy z partnerami humanitarnymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego działającymi w obszarze edukacji.
Po więcej informacji i materiały kampanii „Powrót do nauki w klasie" prosimy odwiedzić stronę internetową kampanii: https://www.unicef.org/eca/pl/story/kampania-powrot-do-nauki-w-klasie
Napisz komentarz
Komentarze