Wśród zidentyfikowanych zagrożeń wyróżnić należy cztery kominy, które skracają oddech mieszkańców miast i wsi. Są to:
palenie odpadami w przydomowych piecach,
palenie papierosów,
spaliny samochodowe,
pyły przemysłowe.
Wszystkie te czynniki są groźne dla zdrowia, a ich równoczesne występowanie mnoży prawdopodobieństwo zaistnienia poważnych chorób, w tym nowotworów. Zagrożenia płynące z powietrza są niewidoczne, stąd zwykle są nieuświadomione. Dlatego zadanie konkursowe polegać będzie na ich personifikacji – poprzez budowę EkoMonstera.
- Sukces pilotażu
Ubiegłoroczna, pilotażowa edycja konkursu EkoMonster dowiodła, że taki sposób podejścia do zagadnień ekologicznych trafia do wyobraźni dzieci i ma szansę kształtować ich świadomość.
Statystyki 2018: w regionie płockim zaangążowało się 40 szkół podstawowych, powstało 87 EkoMonsterów, stworzonych przez 642 uczniów, przy wsparciu 60 nauczycieli prowadzących. Zwycięskie 5 szkół otrzymało tytuł od MEN tytuł szkół EkoPozytywnych. Wśród nich znalazła się płocka szkoła podstawowa im Fryderyka Chopina, która zajęła 3 miejsce oraz płockie szkoły podstawowe nr 16 i nr 20 - dodatkowo wyróżnione poza podium.
- Co nowego w tym roku?
Po pierwsze: Rozszerzamy pilotaż na kolejne powiaty tak, że obecnie teren objęty konkursem obejmuje m. Płock, powiat płocki, gostyniński, sierpecki i dodatkowo mławski i żuromiński (dwa powiaty o nieco innym profilu zanieczyszczenia powietrza).
Po drugie: Nawiązaliśmy współpracę z Państwowym Instytutem Badawczym NASK, który stworzył we współpracy z Polskim Alarmem Smogowym projekt Edukacyjnej Sieci Antysmogowej (ESA).
Przedsięwzięcie obejmuje instalację mierników SMOGowych oraz tablic informacyjnych w szkołach. Na bazie prezentowanego stanu zanieczyszczenia powietrza prowadzone są liczne działania edukacyjne dla dzieci, młodzieży, rodziców oraz całych społeczności lokalnych. Uczniowie wykorzystując dane archiwalne mogą wykonywać samodzielnie lub pod kierunkiem nauczycieli własne badania i analizy w korelacji z czynnikami atmosferycznymi. To proste a zarazem innowacyjne zadanie kształtuje proekologiczną postawę nie tylko u uczniów, ale również u nauczycieli i całej społeczności lokalnej! Działania w ramach ESA są ciągłe i wieloletnie. W Polsce w ESA działa już ponad 300 szkół i widzimy jak idea ta porywa młodych ludzi. NASK zaoferował przyłączenie do ESA 5 szkół, które wytypuje Jury konkursowe.
Warto podkreślić, że na północnym Mazowszu i w regionie płockim do tej pory nie było ani jednej szkoły w programie. Od wakacji to się zmieni! Liczymy, że czujniki na wygranych szkołach zaczną działać już we wrześniu.
Po trzecie: upraszczamy procedury i skracamy drogę do zwycięstwa. Zamiast etapów wewnątrzszkolnych czekamy w tym roku na zgłoszenie wszystkich stworzonych przez uczniów prac. Nauczyciel prowadzący wypełnia tylko jeden prosty formularz zgłoszeniowy i przesyła 3 zdjęcia pracy.
Po czwarte: wprowadzamy tzw. dopalacz punktowy dla szkół, które zdecydują się ściągnąć ze strony konkursu ankietę dla uczniów przygotowaną przez Okręgową Izbę Lekarską w Płocku. Ankieta stanowi element działań Płockiego Projektu Onkologicznego i jej przedmiotem jest badanie chęci wybrania się przez uczniów na studia medyczne. Jest to o tyle istotne, że w regionie zaczyna brakować lekarzy najwyższy czas, by kompleksowo pochylić się nad problemem, który będzie coraz poważniejszy.
Prace konkursowe należy zgłaszać drogą elektroniczną do końca kwietnia.
Jakie plany na przyszłość?
Po tegorocznej edycji, o ile spotka się z zainteresowaniem uczniów i nauczycieli, chcielibyśmy konkurs uczynić projektem ogólnopolskim, by w możliwie szerokiej skali kształtować świadomość ekologiczną młodych.
Więcej szczegółów na stronie www.ekomonster.pl
Napisz komentarz
Komentarze