Zadbaj o płynność finansową własnego przedsiębiorstwa
Pierwszym krokiem jest realistyczna ocena kondycji finansowej własnej firmy. Weź pod uwagę aktualne stałe obciążenia i przychody, podpisane umowy z dostawcami oraz odbiorcami. Na tej podstawie oceń realną sytuację oraz postaraj się stworzyć analizę przychodów w najbliższym czasie. Stwórz scenariusz optymistyczny oraz pesymistyczny (np. związany z zamknięciem branży i możliwością braku wypłacalności kontrahentów). Na bieżąco śledź komunikaty rządowe i staraj się reagować na nie możliwie jak najszybciej.
O niewypłacalności przedsiębiorstwa mówi się, gdy traci ono zdolność do wykonywania stałych zobowiązań pieniężnych lub jego dotychczasowe zobowiązania przekroczyły wartość majątku. Zwróć uwagę, że mechanizmy pomocy państwa będą powoli wycofywane. To może kusić Twoich kontrahentów do skracania terminów spłaty zobowiązań i ograniczania linii kredytowych. Nadmierna ostrożność może zahamować gospodarkę, dlatego musisz być przygotowany na taką sytuację.
Skróć łańcuchy dostaw i nie koncentruj ich w jednym regionie
W dobie zagrożenia ponownym ogłoszeniem ograniczeń covidowych bardzo ważne jest nie tylko, z kim handlujesz, ale i gdzie. Problem ten dotyczy głównie przedsiębiorstw, które posiadają wielu odbiorców zagranicznych. Postaraj się zróżnicować łańcuch dostaw, aby nie okazało się, że obostrzenia wprowadzone w danym regionie niemal całkowicie pozbawią Twoją firmę rynku zbytu i związanych z nim wpływów. Staraj się nie koncentrować działalności także na ściśle określonych odbiorcach i dostawcach, ponieważ ich niewypłacalność może pozbawić Twoją firmę źródła dochodów.
Nawiązuj współpracę z kontrahentami wdrażającymi technologie cyfrowe
Biznesy bezpośrednio uzależnione od interakcji fizycznych najbardziej ucierpiały w dobie Covid-19. Zakaz przemieszczania się i konieczność zachowania dystansu społecznego w największej mierze uderzyły w przedsiębiorstwa, które nie były obecne w internecie. Nastąpił szybki rozwój handlu elektronicznego czy usług edukacyjnych online. Prowadzisz firmę usługową lub handlową? Postaraj się przenieść przynajmniej część swojego biznesu do sieci.
Przeanalizuj umowy pod kątem niewypłacalności klientów
Dokładnie przeanalizuj wszystkie umowy o współpracy i zadbaj, aby ich zapisy dotyczące niewypłacalności klientów w największym stopniu ograniczały straty Twojej firmy. Wykorzystaj klauzule umowne, w których będzie dokładnie wskazane, że jako dostawca zachowujesz pełne prawo do własności towarów do momentu, aż wszystkie płatności zostaną uregulowane.
Skorzystaj z faktoringu
Doskonałym narzędziem wspierającym utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa w trudnych czasach jest faktoring. Jest to usługa pozwalająca szybko pozyskiwać środki z faktur z odroczonym terminem płatności. Popularność kredytu kupieckiego sprawiła, że wiele faktur ma terminy płatności sięgające nawet 60–90 dni. Czas ten w niepewnej rzeczywistości biznesowej może przesądzić o być albo nie być Twojej firmy. Brak regularnych wpływów może doprowadzić do opóźnień w regulowaniu stałych zobowiązań, co generuje poważne ryzyko niewypłacalności. Zastanów się nad możliwością uzyskiwania potrzebnych środków finansowych na bieżąco. Faktoring może stanowić bardzo atrakcyjną alternatywę dla bankowych kredytów obrotowych.
Faktoring bankowy czy pozabankowy?
Możesz wybierać spośród faktoringu bankowego i pozabankowego. Spółki utworzone przez banki mają bardzo duży dostęp do kapitału, dlatego są w stanie zaoferować atrakcyjne prowizje. Najczęściej jednak dokładnie analizują historię kredytową i obroty klienta, dlatego biznesy mające już przejściowe trudności mogą mieć problem z pozyskaniem finansowania.
Firmy faktoringowe oferują droższe usługi, ale są one łatwiej dostępne. Wszystkich formalności często można dopełnić online, a pieniądze z odsprzedanych faktur trafią na Twoje konto już po kilku godzinach. Zabezpieczenie stanowią dla nich faktury z odroczonym terminem płatności, dlatego nie wymagają dostarczania zaświadczeń o niezaleganiu w ZUS i US czy szczegółowych analiz obrotów firmy z ostatnich miesięcy. Prywatny faktoring jest dostępny nie tylko dla największych przedsiębiorstw, ale także sektora MŚP i mikrobiznesów, które najbardziej ucierpiały w czasach pandemii Covid-19.
Faktoring zabezpieczeniem dla kredytów kupieckich
Przeanalizuj swoje umowy z kontrahentami i ustal limity kredytów kupieckich. W obecnej sytuacji gospodarczej możesz ograniczyć je np. do około 10% wartości netto firmy Twojego odbiorcy. Faktoring będzie pomocny, ponieważ zewnętrzne firmy przejmujące na siebie ryzyko bardzo dokładnie przeanalizują zdolność kredytową Twoich kontrahentów. Ocenią ich wypłacalność, zweryfikują raporty kredytowe i wcześniejszą historię. Dodatkowo faktor może zaproponować ubezpieczenie faktur z kredytem kupieckim na wypadek problemów ze spłatą należności.
Artykuł powstał we współpracy z firmą https://www.aow.pl.
Napisz komentarz
Komentarze