Na samym początku, warto skupić się na klubach i ich poszczególnych sponsorach technicznych. Firma Adidas współpracuje z następującymi zespołami: Legia Warszawa, Wisła Płock, Miedź Legnica oraz Lechia Gdańsk. Za cztery drużyny odpowiada również polska marka 4F, a są to: Raków Częstochowa, Piast Gliwice, Korona Kielce, Stal Mielec.
W gronie sponsorów technicznych klubów PKO BP Ekstraklasy nie brakuje marki Nike. Kontrakty z amerykańskim gigantem mają Śląsk Wrocław, Zagłębie Lubin oraz Warta Poznań. Z jaką firmy współpracuje natomiast aktualny mistrz Polski, Lech Poznań? Tutaj mamy do czynienia z Marcron, czyli włoskim przedsiębiorstwem odzieżowym.
Dwa zespoły z najwyższej klasy rozgrywkowej występują z kolei w koszulkach firmy Kappa. Są to Jagiellonia Białystok i Widzew Łódź. Jednego przedstawiciela ma Puma i jest to Cracovia. Z kolei sprzęt Pogoni Szczecin przygotowuje dość rzadko spotykana na boiskach marka Capelli Sport.
Hiszpańska Joma odpowiada za koszulki Radomiaka Radom. Z kolei Górnik Zabrze ma kontrakt z marką Hummel. Tym samym, na murawach klubów PKO BP Ekstraklasy możemy natknąć się na dziewięć marek, a najwięcej klubów „ubierają” Adidas i 4F.
Wyniki sprzedaży klubów w sezonie 2021/2022
Redakcja Sportmarketing.pl postanowiła skontaktować się z klubami występującymi w PKO BP Ekstraklasie podczas kampanii 2022/2023 w sprawie sprzedaży koszulek w sezonie 2021/2022.
Osiem ekip przedstawiło nam wyniki sprzedaży. Niektóre zespoły odmówiły przedstawienia rezultatów. Część drużyn nie odpowiedziała na naszą prośbę, choć redakcja podjęła kilka prób. Przy niektórych klubach pojawił się początkowy entuzjazm w sprawie przedstawienia danych, ale ostatecznie klub nie przesłał informacji.
W związku z tym redakcja Sportmarketing uzyskała lub oszacowała dane w inny sposób, co zostało uwzględnione na grafice:
Najlepszy wynik sprzedażowy w sezonie 2021/2022 osiągnął Lech Poznań. Mowa o 13000 sprzedanych koszulek. Warto zaznaczyć, że „Kolejorz” sięgnął po mistrzostwo Polski, a także obchodził stulecie klubu, co niewątpliwie mogło wpłynąć na wyniki sprzedaży. Podczas prezentacji koszulek na ten wyjątkowy sezon zauważano niezadowolenie kibiców związane z brakiem odpowiedniego dopasowania logo głównego sponsora - STS-u, do koszulki. Być może rezultat byłby jeszcze lepszy.
Drugie miejsce w zestawieniu zajmuje Legia Warszawa z wynikiem 8500 sprzedanych trykotów. Tutaj mieliśmy do czynienia z dobrym początkiem kampanii w postaci awansu do fazy grupowej Ligi Europy i rywalizacji z takimi zespołami jak Napoli czy Leicester. Z drugiej strony, klub zanotował rozczarowujący wynik w lidze.
Podium zamyka Górnik Zabrze z rezultatem 6500 sprzedanych koszulek. Klub poinformował, że jest to wynik znacznie lepszy niż w kampanii 2020/2021. Wpływ na taką poprawę mógł mieć bez wątpienia transfer Lukasa Podolskiego, którego przenosiny do Zabrza wzbudziły spore zainteresowanie w całym kraju.
Pewnym rozczarowaniem wydaje się wynik Widzewa Łódź, który w czasach gry w 2 Lidze sprzedał około 5000 koszulek, a podczas ubiegłego sezonu sprzedał około 1700 trykotów. Co ma wpływ na dość słaby rezultat klubu? Być może miarodajna wydawałaby się statystyka dotycząca procentu sprzedaży wszystkich koszulek. Kibice skarżyli się w mediach społecznościowych na czas dostawy.
Zestawienie zamykają Stal Mielec, Miedź Legnica oraz Warta Poznań. W przypadku ostatniego zespołu nie pomaga z pewnością fakt, iż sympatycy w Poznaniu kibicują przede wszystkim aktualnemu mistrzowi Polski. Z kolei Miedź Legnica to beniaminek rozgrywek, który ma nadzieję, że w tym sezonie poprawi rezultat.
Na temat rezultatów sprzedaży wypowiedział się właściciel i prezes Shark Agency, Maciej Akimow - Wyniki niektórych klubów są rozczarowujące. Wpływ na to ma oczywiście wiele czynników tj. wyniki drużyny czy ogólny potencjał sprzedażowy danego zespołu. Niestety w branży sportowej za mało mówi się o problemach z którymi muszą zmagać się same kluby. Z uwagi na małe wolumeny sprzedaży, współpraca z polskimi klubami dla dostawców nie są priorytetowe. Zdarza się, że jakość oferowanego towaru lub w ogóle jego dostępność są nie do zaakceptowania. Dla klubów powinna być to przesłanka, że warto zabezpieczać się przed niektórymi zdarzeniami na poziomie umowy. Kluby i jej prezesi mają do tego prawo i na zachodzie jest to standardem.
Kluby PKO BP Ekstraklasy mają bez wątpienia spore pole do poprawy. Dotyczy to zarówno relacji ze sponsorami technicznymi, jak również promocji sprzedaży koszulek w swoich oficjalnych mediach.
Więcej: https://www.sportmarketing.pl/artykuly/42734/ile-koszulek-sprzedaja-kluby-ekstraklasy/
Wojciech Gancarz
Napisz komentarz
Komentarze