W środę (28.09) na telefon stacjonarny seniorki zadzwonił mężczyzna, który podając się za funkcjonariusza CBŚP poinformował, że pieniądze 73-latki są zagrożone. Pracownicy jednego z banków, którzy rzekomo zostali zwolnieni, udostępnili dane klientów przestępcom, a ci okradają ich konta oraz oszczędności zgromadzone w domu.
Policja właśnie rozpracowuje szajkę oszustów i ostrzega o zagrożeniu klientów placówki bankowej. Niczego nieświadoma seniorka zaufała swojemu rozmówcy. Starsza kobieta w obawie, że mogłaby stracić zgromadzoną w domu walutę, wyniosła pieniądze do niedaleko zaparkowanego samochodu, a następnie na jego kole pozostawiła 17 tys. zł. Po pieniądze miał przyjść policjant w celu ich zabezpieczenia. Fałszywy funkcjonariusz CBŚP zapewniał kobietę, że po zakończonych działaniach odzyska swoje oszczędności i zachęcał, aby udała się pośpiesznie do banku.
Seniorka musiała tego dnia odebrać wnuczka z przedszkola, więc aby nie tracić czasu, wsiadła do taksówki, mając przez cały czas aktywne połączenie telefoniczne i udała się po przedszkolaka. Następnie już z wnukiem wsiadła ponownie do samochodu i pojechała prosto do banku, gdzie zlikwidowała lokatę wypłacając z niej 30 tys. zł. Kobieta posiadała jeszcze dwie lokaty w innych placówkach. Pośpiesznie udała się tą samą taksówką pod kolejny adres i tam również wypłaciła wszystkie oszczędności w kwocie 50 tys. zł. Kobieta chciała pojechać jeszcze do kolejnego banku, ale... telefon, za pomocą którego była instruowana przez oszusta rozładował się. Z uwagi na wnuka i pogarszające się warunki pogodowe zrezygnowała tego dnia z wizyty w ostatnim banku.
Wróciła do domu, gdzie czekali na nią domownicy. Kobieta będąc już z rodziną postanowiła przedzwonić na numer 112 i potwierdzić, czy pieniądze w kwocie 97 tys. zł, które przekazała łącznie funkcjonariuszom są bezpieczne. W słuchawce usłyszała, że została oszukana.
Dzień późnej, 29 września doszło do kolejnego oszustwa, którego ofiarą padło małżeństwo seniorów. Najpierw do 80-latka, który był sam w mieszkaniu, na telefon stacjonarny przedzwonił mężczyzna i przedstawił się jako funkcjonariusz płockiej policji. Poinformował, że mundurowi rozpracowują szajkę złodziei, którzy okradają seniorów. Następnie wypytał starszego mężczyznę o wszystkie oszczędności, jakie małżeństwo zgromadziło w domu.
Kiedy małżonka seniora wróciła, przejęła słuchawkę telefonu. 77-latka poinstruowana, co ma zrobić, spakowała oszczędności i biżuterię, a następnie pośpiesznie, nie rozłączając połączenia telefonicznego wsiadła z mężem do ich samochodu i pojechali razem do jednego z banków na terenie Płocka. Tam wypłacili wszystkie oszczędności, a po wyjściu z placówki położyli na koło, nieopodal zaparkowanego pojazdu 59 400 zł. Następnie fałszywy policjant polecił seniorom, aby udali się do innego banku i tam zaciągnęli kredyt oraz spieniężyli akcje. W wyniku powstałych utrudnień na miejscu, tego dnia nie było to jednak możliwe. Po powrocie do domu przedzwonili do syna, który uświadomił rodzicom, że zostali oszukani.
Policjanci przestrzegają, najczęściej poszkodowane są osoby starsze, schorowane, samotne, które potrzebują kontaktu z bliskimi i drugą osobą. Sprawcy oszustw są bardzo wiarygodni np. stosując metodę „na policjanta”, podają wymyślone imię i nazwisko, często numer odznaki policyjnej. Przekonują ofiary, że dzięki pieniądzom, które przekażą, uda się schwytać przestępców, bądź że są one potrzebne, by pomóc osobom bliskim ofierze, które znalazły się w trudnej sytuacji.
Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa!
· Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji.
· Jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
· Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na koncie bankowym.
· Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.
· Nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca.
· Poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
· Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
· Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”. Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
asp. Krystyna Kowalska
KMP Płock
Napisz komentarz
Komentarze