Reklama
Reklama
Reklama

Ruszają prace przygotowawcze dla linii CPK do Płocka i Włocławka

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla Kolei Dużych Prędkości od węzła CPK - czyli Lotniska Solidarność - przez Płock do Włocławka. 

Umowa dotyczy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla fragmentu tzw. szprychy CPK nr1. Odcinek CPK – Płock – Włocławek to już kolejna przygotowywana przez CPK trasa kolejowa prowadząca przez województwo mazowieckie, ale jednocześnie pierwsza inwestycja tej spółki na terenie kujawsko-pomorskiego.

 

Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i  Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Długość planowanej trasy – ok. 122 km.

 

Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK pociągi będą jeździć na początku z prędkością do 250 km/h. Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 km/h. Tzn. do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i bez zmiany geometrii łuków.

 

Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny. Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bez przesiadek, który wyrusza z Płocka... o 4:30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów - mówi wiceminister Infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik Rządu ds. CPK

 

Koleje Dużych Prędkości projektowane w ramach CPK to krok naprzód dla polskiej infrastruktury kolejowej i ogromna korzyść dla pasażerów. Wygranym tego projektu będą m.in. mieszkańcy Płocka, którzy zaczną w końcu korzystać z wygodnych i szybkich pociągów. W tej chwili z Płocka kursują głównie szynobusy, np. do Kutna i Sierpca. Dopiero od roku mieszkańcy tego miasta mogą dojechać pociągiem bezpośrednio doGdańska i Katowic - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Jakie będą korzyści dla pasażerów? Po wybudowaniu tego odcinka skróci się czas podróży koleją do Warszawy: z Płocka do 45 min (dziś przejazd pociągiem zajmuje prawie 3 godz.), a z Włocławka do 1 godz. 5 min (teraz co najmniej 2 godz.). Przejazd do Portu Solidarność – po wybudowaniu „szprychy” nr 1 – potrwa: 30 min z Płocka i 50 min z Włocławka.  

 

Linia kolejowa od węzła CPK przez Płock i Włocławek, dla której rozpoczynamy właśnie prace nad studium wykonalności STEŚ, została w grudniu ubiegłego roku wpisana do projektu aktualizacji sieci TEN-T, czyli na listę priorytetowych inwestycji UE. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych. 

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tzw. wariantu inwestorskiego, dla którego następnie uzyskiwana będzie decyzja środowiskowa, to 12 miesięcy. Umowa będzie obowiązywać dłużej, bo w jej zakres wejdą także m.in.: badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem – po wykonaniu STEŚ – będzie m.in. opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.

 

Cieszę się, że uczestniczymy w pracach nad przedłużeniem na północ Centralnej Magistrali Kolejowej, która była planowana już od lat 70. To kolejny potrzebny element systemu KDP. Od dokumentacji planistycznej i projektowej zależy późniejsza jakość infrastruktury, więc doświadczenie naszego personelu będzie bardzo przydatne - mówi Marcin Warda, prezes spółki IDOM.

Docelowo CMK-Północ, czyli szprycha CPK nr 1 zostanie wydłużona nowym przebiegiem do TrójmiastaDla Płocka czas dojazdu do Gdyni wyniesie wtedy 1 godz. 40 min (aktualnie przynajmniej 5 godz.), a dla Włocławka 1 godz. 20 min. Dzięki tej inwestycji znacząco skróci się też czas przejazdu pociągiem do Torunia i Bydgoszczy.

 

W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach między węzłem CPK, Płockiem i Włocławkiem do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi. Według harmonogramów, pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 r. Cały odcinek dużych prędkości powinien zostać uruchomiony przed końcem 2029 r.

 

Program Kolejowy CPK #KolejNaPolske przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych przez spółkę CPK i modernizacje 654 km linii istniejących przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W kujawsko-pomorskim będzie to odpowiednio: 168 km linii nowych i 233 km do przebudowy.

 

Dotychczas spółka CPK opracowywała studia wykonalności STEŚ dla 9 kolejowych inwestycji w różnych częściach Polski. Po podpisaniu 10. umowy - na odcinek: węzeł CPK - Płock - Włocławek - łączna długość linii objętych pracami przygotowawczymi wynosi prawie 1 300 km.

 

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1 800 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

www.cpk.pl

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 7°C Miasto: Gostynin

Ciśnienie: 1026 hPa
Wiatr: 25 km/h

Ogłoszenia
Specjalista ds. sprzedaży - praca od poniedziałku do piątku Specjalista ds. sprzedaży - praca od poniedziałku do piątku PIK Materiały Budowlane Sp. z o.o. Sp.k. oddział w Gostyninie zatrudni pracownika na stanowisko: "Specjalista ds. sprzedaży" Od 1998 roku zajmujemy się hurtową i detaliczną sprzedażą materiałów budowlanych. Sprzedaż prowadzimy w 5 wyspecjalizowanych punktach handlowych. Do naszego zespołu poszukujemy "Specjalisty ds. sprzedaży". ZAKRES OBOWIĄZKÓW: -obsługa klientów hurtowych i detalicznych - wystawianie dokumentów sprzedażowych - kontrola rzeczywistych stanów magazynowych - przygotowywanie ofert handlowych i realizacja zamówień WYMAGANIA: - wykształcenie min. średnie -umiejętność bardzo dobrej obsługi klienta - znajomość asortymentu branży budowlanej - umiejętność pracy w zespole -min. 2-letnie doświadczenie w branży OFERUJEMY: - atrakcyjne wynagrodzenie, premie motywacyjne - pracę w Firmie o pewnej pozycji rynkowej - możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego i rozwoju - zatrudnienie na podstawie umowy o pracę - pakiet socjalny Uprzejmie informujemy, że skontaktujemy się tylko z wybranymi kandydatami. Informacje Prawne Prosimy o dopisanie następującej klauzuli: " Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez PIK. Materiały Budowlane Sp. z o.o. Sp. k. dla potrzeb rekrutacji (zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama