Od czego zacząć zakładanie firmy?
Rozważania na temat tego, jak założyć firmę należy zacząć od wymyślenia nazwy. Pełni ona nie tylko funkcję identyfikacyjną, ale jest także wymogiem prawnym. Warto przy tym pamiętać, by służyła nie tylko do tego. Zgodnie z przepisami jednoosobowa działalność gospodarcza powinna mieć w nazwie imię i nazwisko właściciela oraz skrót określający jej rodzaj (np. sp. z o.o. – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Same dane osobowe i typ przedsiębiorstwa przydają się jednak wyłącznie w kontaktach z urzędami. By zapamiętali ją klienci, najlepiej od razu wymyślić jej skrócony wariant. Idealna nazwa powinna być łatwa do wymówienia i kojarzyć się z profilem prowadzonej działalności. W tym przypadku nie obowiązują już jednak żadne zasady prawne, a więc stworzenie wpadającego w ucha miana zależy wyłącznie od pomysłowości przedsiębiorcy.
Już na początku warto pomyśleć też o graficznej identyfikacji firmy. Nierzadko to właśnie znak, a nie nazwa bardziej zapada w pamięć. Co ważne, przy wymyślaniu logotypu należy uwzględnić jego widoczność w internecie oraz na materiałach reklamowych takich jak koszulki czy kubki. Dzięki temu od razu (czyli po uruchomieniu strony internetowej) oraz później, a więc kiedy być może dojdzie do dystrybucji własnych gadżetów, naniesienie znaku będzie proste i szybkie. Jeśli brakuje pomysłu na charakterystyczne, a przy tym oszczędne graficznie logo, można poszukać inspiracji u największych. W każdej branży działają firmy już na tyle duże i zamożne, że mogły sobie pozwolić na zatrudnienie zespołu grafików, który uprościł branding. Dla początkujących przedsiębiorców ich dzieła to prawdziwa kopalnia pomysłów, z której mogą stworzyć wyróżniający ich biznes emblemat.
Każda firma powinna mieć też swoją siedzibę. O ile w przypadku biznesu prowadzonego stacjonarnie (np. sklepu) łatwo ją wskazać, o tyle inaczej jest w przypadku innych małych typów działalności. Dobrą informacją dla przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki jest brak konieczności wynajmu osobnego pomieszczenia. Równie dobrze miejscem prowadzenia działalności, w szczególności jednoosobowej, może być mieszkanie. Samo podanie adresu jest już jednak obowiązkowe, ponieważ to na niego będzie przychodzić korespondencja z urzędów. Własny dom może być też miejscem przechowywania dokumentów księgowych.
Jeśli będą gromadzone gdzie indziej, np. w biurze rachunkowym, jego adres również trzeba podać.
Wpływ formy opodatkowania na rentowność firmy
Polskie przepisy podatkowe dają przedsiębiorcom trzy możliwości opodatkowania. Jedną z nich trzeba wybrać na podstawie przewidywanych dochodów. Osoby, które zakładają, że ich roczny zysk nie przekroczy 120 tys. zł, mogą wybrać zasady ogólne. Wtedy przyjdzie im oddać 12% wypracowanej kwoty. Jeśli jednak właściciel małej firmy liczy się z tym, że zarobi więcej, ogólna skala podatkowa przestaje być korzystna. W takim przypadku będzie trzeba oddać aż 32% dochodów. W takim przypadku lepiej wybrać podatek liniowy w wysokości 19%. Ostatnią możliwością jest rozliczanie się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Czy to się opłaca? Zależy to od charakteru prowadzonej działalności. W pewnych biznesach stawka jest bardzo niska (rzędu kilku procent), a w innych porównywalna do tej, którą odprowadzają przedsiębiorcy, którzy wybrali zasady ogólne lub podatek liniowy.
Przyszli właściciele firm zobowiązani są również do zadecydowania, czy chcą być płatnikami VAT. Choć na pozór wydaje się, że zwolnienie z tego podatku jest korzystniejsze, w rzeczywistości nie zawsze tak bywa. VAT można bowiem odliczać, co daje niekiedy większe zyski finansowe niż niepłacenie go w ogóle. Co więcej, zdarza się, że zadeklarowanie się jako płatnika czasem staje się konieczne. Dotyczy to dwóch sytuacji. Pierwszą jest branża, w której działa firma. Obowiązkowo w ten sposób rozliczają się m.in. prawnicy. Przedsiębiorca powinien też mieć na uwadze, jak należności wobec państwa regulują klienci. Jeśli za pomocą VAT, na ogół niezbędne będzie zdecydowanie się na taką samą formę opodatkowania.
Formalności, o których powinien pamiętać przedsiębiorca
Możliwości, jakie daje wybór stawki podatkowej, nie są jak widać nieograniczone. Wpływ na to, co może zrobić początkujący przedsiębiorca, ma też PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności. Należy go dobrać do typu działalności. Na szczęście jest to dość proste, ponieważ na rządowej stronie uwzględniono setki branż, a ich opisy są odpowiednio szczegółowe. Numer PKD trzeba wybrać jednak nie tylko na samym początku prowadzenia biznesu. Jeśli jego charakter się zmieni wskutek rozwoju, konieczne będzie wybranie takiego, który najlepiej pasuje do aktualnej działalności. Wskazanie konkretnego numeru dla wielu właścicieli ma kluczowe znaczenie. Od tego zależy, czy będzie zobowiązany do zakupu np. kasy fiskalnej.
Nowy biznes trzeba też zgłosić do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Tak jak wybór PKD, da się to zrobić przez internet. We wniosku wystarczy uwzględnić najważniejsze informacje takie jak pełna i skrócona nazwa firmy, jej adres, profil działalności itd. Żeby rejestracja była ważna, trzeba ją uwierzytelnić. Istnieją trzy sposoby, by wpis nabrał mocy prawnej. Pierwsze dwa polegają na zalogowaniu się bankowym Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, a trzeci na parafowaniu wniosku w urzędzie osobiście lub przez pełnomocnika.
Pozostałe formalności to zgłoszenie się do ZUS i urzędu skarbowego. W pierwszym z nich przedsiębiorca będzie musiał podjąć decyzję, czy chce korzystać z niższych składek na ubezpieczenia społeczne, czy je opłacać. Dla wielu początkujących osób rezygnacja z nich to szansa na wyższe zarobki na początku. Z drugiej strony bardzo niewiele pozostaje na koncie emerytalnym. Do fiskusa należy pójść, by zadeklarować opłacanie (bądź nie) VAT-u.
Napisz komentarz
Komentarze